- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
First
World Testdrive: Opel Corsa
Køredynamik til fornuftsprisAf Søren
Clauding - 30. november 2019
Den nye Opel
Corsa handler meget om køredynamik. Naturligvis er
det vigtigt, at den ikke slipper sit ophav, men
evnen til, at komme sjovt omkring hjørnerne, har den
bevaret. Og med nye PSA-motorer bliver det ikke
kedeligere og i hvert fald heller ikke dyrere.
140.000 kroner koster den billigste Corsa, når den
lander i Danmark først i det nye år.
Det
køredynamiske kan i høj grad tilskrives den tyske
bilkultur og de tyske behov. Den nye Corsa er yderst
retningsstabil, men den er også stramt sat op, uden
at være ukomfortabel. Den er meget tæt på det,
danskere, der sætter pris på tyske køreegenskaber,
kan lide, og det er vel præcis, hvad PSA-ledelsen
lovede, da annonceringen af Opel købet fandt sted.
Test
af tre motorer I forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af den nye
Opel Corsa på kroatiske veje havde vi lejlighed til,
at stifte bekendtskab med tre versioner: Elegance
udgaven med en 100 hestes 3-cylindret 1,2 liters
turbobenzin aluminiumsmotor, samme motor med 130
hestekræfter og den forbavsende hurtigt skiftende
8-trins automatgearkasse i GS Line design
(EAT8-transmissionen er i øvrigt det første 8-trins
automatgear i klassen), samt en turbodiesel (også
Elegance) med en effekt på 102 hestekræfter og nok
så vigtigt, et drejningsmoment på op til 250 Nm.
1,2T motoren yder 100 respektive 130 hk.Alle tre
drivliner er meget lydløse, ret fleksible og i GS
Line udgaven med automatgear kan man desuden vælge
mellem tre forskellige køreindstillinger - Eco,
Normal og Sport - som dog fortrinsvis har
indflydelse netop på drivlinen (omend der i
sportsmode desuden leveres en sportslyd gennem
højtalerne…). Styringen strammes også op i
sportsindstillingen, hvilket gør styrepræcisionen
bedre, godt underbygget af, at servo-motoren er
flyttet fra ratstammen ned til styrehuset.
Økonomisk Især
dieseludgaven har Opel i Danmark store forventninger
til, fordi den leverer en brændstoføkonomi på 25
km/l (WLTP), med tilsvarende lav CO2 udledning.
Udslippet af kvælstofilter er næsten elimineret vha.
AdBlue og den tilhørende SCR-katalysator, som er
placeret meget tæt ved motoren, så den hurtigere
bliver virkningsfuld når motoren bliver varm.
Dieselmotoren er kraftfuld og fleksibel.Den udmærker sig
kørselsmæssigt ved at være lidt tungere end
benzinversionerne. Den har desuden 16" hjul i stedet
for 17" og sammenlagt er affjedringskomforten bedre
end i benzin-udgaverne. Den fornemmes da også mindre
sportslig, men fart præstationerne fejler ikke
noget: 0-100 km/t på 10,2 sekunder, blot 0,3
sekunder langsommere end udgaven med 100 hestes
turbobenzin.
Matrix-LED forlygter Den nye Opel
Corsa er også det første møde med Opels
avancerede ”IntelliLux LED” matrix teknologi i
forlygterne. Det er i det hele taget første gang, at
der ses matrix lygter i en såkaldt B-segment bil.
Teknologien indebærer, at man permanent kører med
fjernlyset tændt, og så blænder systemet automatisk
ned i retning af modkørende eller forankørende
biler, eller når trafiksituationen, herunder
gadebelysningen fordrer det.Udfordringen har
været, at få plads til de avancerede lygter i
fronten, som også huser en aero-shutter, (der åbner
og lukker for indsugningsluften, afhængigt af
motorens behov. Derved sikrer man lavest mulig
luftmodstand, når motoren ikke har brug for at blive
kølet). Man har løst opgaven ved, at indbygge alle
fire segmenter i hver forlygteenhed.
Lysbilledet bliver ikke helt regelmæssigt, som i
lygter med eksempelvis 32 segmenter (Opel Insignia).
Men lysmængden bliver markant større og op- og
nedblænding sker ret hurtigt, hvad prøvekørsler i
vintermørket gav et klart billede af. Interessant i
øvrigt, at den nye LED teknologi, som er standard på
GS Line, har et 76 procent lavere
energiforbrug, som faktisk reducerer CO2 udledningen
med 0,7 g/km (WLTP).
Billedet er optaget i forbindelse med prøvekørslerne
og viser det reelle lys fra IntelliLux matrix
forlygterne.Lettere end
forgængeren Den nye Opel
Corsa er blevet lettet i nabolaget af 100 kg i
forhold til forgængeren. Karrosseriet (det
hvidt-lakerede), bidrager med 40 kg, og
aluminiumsmotorhjelmen står alene for 2,4 kg.
Alligevel har man kunnet øge vridningsstabiliteten
med 15 procent
Selvom Opel
Corsa anno 2020 er helt igennem ny, er dimensionerne
ikke væsensforskellige. Den er knap 3 cm længere og
knap 5 cm lavere. Det gør dog, at man skal være
opmærksom på afstanden mellem rat og førersæde ved
ind- og udstigning, efter at have indstillet dem, så
de passer bedst muligt. Heldigvis er rattet både
højde- og længdejusterbart.
Avanceret udstyr Den nye Opel
Corsa har som standard kamera-baseret automatisk
nødbremse, aktiv vognbaneassistent og genkendelse af
vejskilte. Det sidste arbejdede ikke perfekt sammen
med den kroatiske skiltning. Samspillet med en
smarttelefon var omvendt gnidningsløst, blot synd at
Android endnu ikke har gjort deres ”auto”-app klar i
Danmark.
I forbindelse
med verdenspremieren på Opel Corsa i juni blev det
annonceret, at man ville introducere den elektriske
udgave sidst i 2019. Den kommer dog først i foråret
2020 og vi gætter på, at det har med
batterileverance situationen at gøre, at man har
forsinket startproduktionsdatoen. Vi har dog prøvet
den elektriske drivline i DS 3 Crossback E-Tense og
det er den selvsamme drivline, der kommer til at
ligge i Opel Corsa-e såvel som den nye elektriske
udgave af Peugeot 208.
Læs også:
Ny Corsa er tysk - næsten >>> Vi har prøvekørt den helt nye Opel Corsa på
en snoet kroatisk kystvej. Spørgsmål (bl.a.):
Hvordan er Opel sluppet afsted med, at bygge en
Corsa på samme platform som Peugeot 208? Fuld HD.
GS-Line fronten er anderledes end fronten på
Elegance versionerne.
8-trins automatgear er ikke før set i en B-segment
bil.Hurtige fakta om
den helt nye Opel Corsa Introduktion i
Danmark: januar 2020
Priser fra kr. 140.000. De
prøvekørte motorer: 3 cyl.
1,2 Turbo-benzin, 100 hk, 205 Nm. 0-100 km/t: 9,9
sek. Topfart: 194 km/t. 16,1-18,5 km/l, 140-122 g
CO2/km (WLTP).